2012. november 13., kedd

Kis-Balaton októberben

Kehidai hosszú hétvégénk egyik programja egy Kis-Balaton séta volt, amire már nagyon régóta készültem és tényleg fantasztikusan sikerült.:)

A sétát a balatonhídvégi zsilipektől kezdtük reggel és a főút túloldalán lévő töltésen zártuk délután. A part mentén egy csatorna halad, ami igazából a Zala folyó egy része. Két partján bicikli és sétaút húzódik. Mi a belsőn mentünk végig, mert amellett szebb a táj. A külső ugyan a Kis-Balaton partján megy, de a magas nádastól semmi sem látszik a vízből.

Az út legjobb része a legeleje és a legvége. Az elején a zsiliprendszer különböző részeire felmászva a nádast és a tórészleteket többféle szögből és takarásból csodálhatjuk. Az őrház után pedig egy kis favár is található, ami madárlesként szolgál. Útközben három út is indul be a nádasba, ami sajnos csak madarászok által látogatható, de egyszer ide is bejutok szerintem.:)

A bicikliút annyira nem volt izgalmas és érdekes módon a csatornában semmi állat nem volt, de a táj gyönyörű és megnyugtató, és így is akad sok látnivaló. Meg egy csinos kis fatorony, amiről jól körbe lehet nézni.:)

A tavon seregnyi vadlúd tanyázott. A Madártávlat erre vonatkozó száma alapján határozva vetési és nyári ludat is láttam. És, ha belegondolok, hogy egyrészt nem is fő vonulási szezonban mentünk, valamint ez csak a töredéke annak a mennyiségnek, ami mondjuk száz éve volt látható a tavon! Nekem ez is több ezer madárnak tűnt.

A vadludak mellett bütykös hattyúk, szárcsák, tőkés récék és kendermagos récék voltak nagy számban. Utóbbiakat is most tanultam meg meghatározni. Nagyon aranyosan füttyögnek egymásnak egyébként. A fentiek mellett a kis vöcsök és a búbos vöcsök volt gyakori, valamint mindenfelé kárókatonák rikoltoztak. Egyetlenegy vízityúkkal is találkoztunk. Gémfélékből a nagy kócsag tűnt fel mindenütt, gyakran még az útra is kijött elénk. Valamint egy darab árva szürkegém ácsorgott a nádas szélén.

Nagyon szép ragadozómadarakkal is találkoztunk. Egerészölyv hadak, rétihéják, két rétisas, egy kabasólyom és két még határozás alatt álló kisebb sas féle is megörvendeztetett.
A nádasban főleg cinkék bújtak meg, némi füzikével tarkítva, de egyszer egy nagy őrgébics is megmutatta magát.

Sokan úgy vélik, kijelölt aszfaltúton túrázni maga a dögunalom. Ezek az emberek nem néznek lefelé. A tiszta kiránduló utakat rengeteg érdekes rovar és csiga keresztezi. Valami fura, nünükeszerű dolgok éppen most rajzottak és nagy igyekezettel kerülgettük őket. Több hernyóval is találkoztunk, akik valószínűleg éppen alvóhelyet kerestek az út szélén.

Valószínűleg kevés ember találna örülnivalót a dologban, de mi, amíg a hazaszállító „taxinkra” vártunk, nagyon jól elszórakoztunk egy kis patkány ebédkeresésében. Amíg a természetes élőhelyén bukkan fel ez az állat, addig semmi bajom sincs vele, sőt, szerintem kifejezetten aranyos.

Fotók a beszámolóhoz itt találhatóak: Google+ album