2012. március 6., kedd

Vonuló különlegesség – Erdei cankó


Múltkori Sulák-menti sétám során egy igazi különlegességgel találkoztam. Legalábbis számomra az. Az erdei cankó (Tringa ochropus). Két példányát is sikerült akaratlanul felriasztani a patak partjáról. Ez a faj nálunk nem fészkel, hanem csak őszi és tavaszi vonuláskor figyelhető meg. Számomra és a terület számára is új fajról van szó, ezért roppantul örülök neki.
Az erdei cankó valahol a feketerigó és a balkáni gerle között van méreteit tekintve, egész testét billegetve jár, mint sok cankó. Hosszú lábú parti madár, ami a vízinövények között lépegetve szedeget csigákat, halakat, férgeket. Vonuláskor többnyire egyedül vagy kis csapatokban látható. Állítólag jellegzetes hangja van, amikor felriasztják, de én a negyed óra alatt, amíg „kergettem” a patak mentén, egyszer sem hallottam. Nagyon félénk, nem is sikerült rendesen lefényképeznem, pedig sokáig cserkésztem. Amikor megriadt, merev, V-alakú szárnyakkal siklott előre 10-15 métert a víz felszíne felett. Így hátulról a szárnya egyöntetű csokibarnának látszott (elvileg nászidőben pöttyös, mint a fotón), a nem túl hosszú farka pedig fehérnek, de a hátára is rákúszott egy kicsit a fehérség. Amikor álldogált, a szárnyától élesen elkülönülő, fehér hasa feltűnő, valamint a mellkas és a nyak világosabb barna árnyalata látható. A feje szürkésbarna, valamennyire egy szemcsík is látszik, a sapkája pedig a testszínhez hasonló barna. A csőre kicsit hosszú és egyenes, a hosszú lába pedig fakó sárgásfehér.
Fotó a wikipediáról:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése